חדשות

שלמו 4,500 שקל ותקבלו תור ל-MRI בתוך שלושה ימים

דה מרקר: המתנה לבדיקת MRI במערכת הציבורית עלולה להימשך חודשים | חברות פרטיות מציעות תור כמעט מיידי ופיענוח מזורז תמורת אלפי שקלים | במשרד הבריאות מגנים את התופעה וטוענים: תוספת המכשירים תלויה באוצר

בדיקת MRI. אילוסטרציה

מצוקת מכשירי ה-MRI והמחסור ברדיולוגים מובילים לזמני המתנה של חודשים לתור לבדיקה, וחברות פרטיות מציעות קיצור תורים ופיענוח מזורז תמורת אלפי שקלים, שמרבית פוליסות הביטוח אינן מכסות. על כך מדווחת עדי כהן הבוקר (ב') בדה מרקר.

בדיווח מצוטט נציג מכירות מחברת מדאסיסט, חברה לקיצור תורים פרטית שהבטיחה תור ל-MRI בתוך שלושה ימים. הנציג ציין כי "המחיר הוא 3,500-4,500 שקל, בהתאם לפרוטוקול הנדרש". בחברה אחרת ששמה 360 מעלות שיא, המחיר המוצעים לקיצור התור ולבדיקה עומד על 3,000-6,000. אשת המכירות צוטטה: "המחיר כולל דיסק בסיום הבדיקה ופיענוח רגיל של בית החולים". לדבריה, אם הפיענוח מתארך, "אפשר להוציא את זה עד 48 שעות אחרי הבדיקה, בתוספת 1,500 שקל".

אנשי המכירות של "360 מעלות שיא" מציינים כי החברה מעסיקה רופאים מומחים שחוסכים למטופלים את זמן ההמתנה במערכת הציבורית. "לפעמים ההמתנה לפיענוח הבדיקה אורכת כמו ההמתנה לביצוע הבדיקה", מציין בכיר במערכת הבריאות. הסיבה היא מחסור בכוח אדם מקצועי, בעיקר רדיולוגים. לפי נתונים משרד הבריאות, בשנת 2022 הועסקו בישראל 667 רדיולוגים בלבד.

ד"ר עדי ניב יגודה, מומחה למדיניות בריאות המצוטט בכתבה, אומר כי "מדינת ישראל יצרה במודע ובמכוון מחסור מלאכותי במכשירי MRI. נראה שמשרדי הבריאות והאוצר חוששים שמעבר משיטה של קיצוב ורשיונות לשיטה של מתן היתר הפעלה לכל מוסד שעומד בקריטריונים ברורים יוביל לאיבוד שליטה על התקציב. בפועל, בשם החשש הזה, הציבור נופל קורבן לתורים בלתי סבירים לבדיקות MRI; שגשוג תרבות של פרוטקציות וקומבינות לקיצור תורים; וצמיחה של שוק פרטי בישראל ואפילו בחו"ל".

ממשרד הבריאות נמסר: "מדובר בניצול ציני ופסול. ניתן לקבוע תורים ללא עלות דרך מוקדי זימון התורים של בתי החולים. מספר המכשירים בישראל מוגדר בחוק ולא ניתן לאשר הפעלת מכשירים מעבר לכמות שנקבעה. המשרד תומך בהסרת מגבלת המכשירים תוך שמירה על מדיניות מתן רשיונות לפי הכרה בצורך וביכולת המקצועית. המשרד פועל כבר כמה שנים להוספת מכשירים באמצעות תיקון התקנות, צעד המחייב את הסכמת שר האוצר. כמו כן, המשרד מבצע הכשרות מקצועיות לאנשי מקצוע רלוונטיים, ובשנים האחרונות הוכשרו מאות אנשי צוות".

מחברת מדאסיסט נמסר כי החברה אינה עוברת על שום חוק או רגולציה, ופועלת באופן שקוף ומסודר מול המוסדות הרפואיים ומול לקוחותיה. מ"360 מעלות שיא" נמסר בתגובה: "חברתנו פועלת ומסייעת למטופלים רבים באופן פרטי, ולחלק מהם אף הצלנו את החיים, כל זאת תוך עמידה בכל הכללים והחוקים. הזכאות להחזר כספי משתנה ממטופל למטופל ואנו מסבים את תשומת לב המטופל הן באתר האינטרנט והן טלפונית כי יש לפנות לחברת הביטוח לבדיקת הזכאות האישית בהתאם לתנאי הפוליסה".

נושאים קשורים:  מכשירי MRI,  קיצור תורים,  חדשות,  משרד הבריאות,  מחסור ברופאים,  רדיולוגיה,  שירותים רפואיים,  ד"ר עדי ניב־יגודה,  בדיקת MRI
תגובות