חדשות

ב"איכילוב" ניתן טיפול ראשון לאטרופיה גיאוגרפית

התרופה החדשה SYOFOVRE, שאושרה רק השנה על ידי ה-FDA, ניתנת בהזרקה תוך עינית ואמורה להאט את התקדמות המחלה שהיתה עד כה חשוכת מרפא

ד"ר עומר טרביצקי, סגן מנהל מערך העיניים ומנהל מרכז המקולה, מזריק את ההזרקה הראשונה של SYOFOVRE למטופל שסובל מאטרופיה גיאוגרפית בשתי העיניים. צילום: דוברות איכילוב

במערך העיניים של בית חולים איכילוב בתל אביב סומנה לאחרונה אבן דרך משמעותית למטופלים הסובלים מאטרופיה גיאוגרפית - סיבוך של ניוון מוקולרי.

ד"ר עומר טרביצקי, סגן מנהל מערך העיניים ומנהל מרכז המקולה, הזריק את ההזרקה המסחרית הראשונה של התרופה ™SYOFOVRE למטופל שסובל מאטרופיה גיאוגרפית בשתי העיניים. לדבריו, ™SYOFOVRE הוא הטיפול הראשון שאושר השנה (פברואר 2023) על ידי ה-FDA לאטרופיה גיאוגרפית, צורה מתקדמת של ניוון מקולרי הקשור לגיל. התרופה אושרה בארה"ב רק לאחרונה ובטרם נרשמה בישראל כבר נכנסה לשימוש באישור משרד הבריאות.

"עד עכשיו, לא היו טיפולים מאושרים להציע לאנשים החיים עם אטרופיה גאורגפית" אומר ד"ר טרביצקי. "אצל אותם אנשים הראייה הלכה והידרדרה. עכשיו סוף סוף יש לנו טיפול שהוכח כבטוח ויעיל למחלה ההרסנית הזו."

אטרופיה גאוגרפית היא סיבוך של ניוון מוקולרי. הביטוי הקליני בא לידי ביטוי בפגיעה בראייה המרכזית שיכולה להתקדם עד למצב שבו מאבדים את הראייה המרכזית. ברוב במקרים התהליך מתרחש בשתי העיניים אולם עבודה שיצאה מהרכז שלנו הראתה שלאו דווקא באופן סימטרי".

הטיפול ניתן בהזרקה תוך עינית פעם בחודש או פעם בחודשיים, והוא ואמורה להאט את התקדמות המחלה. "המטופל הראשון קיבל את הזריקה הראשונה בשתי עיניו לסירוגין", מספר טרביצקי, "ואנו מקווים לראות האטה בפגיעה העינית. פריצת דרך זו היא יותר מסתם התקדמות רפואית - זה מגדלור של תקווה עבור החולים".

פרופ׳ ענת לבנשטיין, סמנכ"לית בית החולים איכילוב ומנהלת מערך העיניים לשעבר, מוסיפה: "מדובר בדור חדש של תרופות לטיפול במחלה שעד כה היתה חשוכת מרפא. התרופה הוכחה כיעילה במחקרים מבוקרים ואושרה על ידי ה-FDA, אולם עדיין עלינו לצבור ניסיון עם יעילות התרופה ובטיחותה בחיים האמיתיים. אין ספק שמדובר בפריצת דרך".

נושאים קשורים:  איכילוב,  אטרופיה גיאוגרפית,  ניוון מקולרי,  SYOFOVRE,  ד"ר עומר טרביצקי,  פרופ' ענת לבנשטיין,  חדשות,  מחלות עיניים
תגובות