מחקרים

טיסג'נלקלאוצל בטוחה ויעילה בלימפומה של מערכת העצבים המרכזית

טיפול עם טיסג'נלקלאוצל הוביל להפוגה בקרב מספר חולי לימפומה ראשונית במערכת העצבים, הסובלים ממחלה עמידה. עוד נמצא במחקר כי הטיפול בטוח לשימוש בחולים אלו

21.08.2022, 14:19
תאי עצב וגידולים סרטניים. אילוסטרציה

טיפולים באמצעות תאי T עם קולטן אנטיגני כימרי כנגד CD-19י(CAR-T) קיבלו את אישור ה-FDAי(Food and Drug Administration) האמריקאי לטיפול בלימפומה מסוג systemic large B-cell. בשל החשש מפני תסמונת רעילות עצבית הקשורה לתאי חיסון (ICANS: immune cell-associated neurotoxicity syndrome), חולים עם לימפומה ראשונית במערכת העצבים המרכזית (PCNSL: primary central nervous system lymphoma) לא נכללו במחקרים המסכמים (pivotal studies) על CAR-T.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Blood', החוקרים ערכו ניסוי קליני בפאזה 1/2 על הטיפול עם טיסג'נלקלאוצל (קימרייה) בחולי PCNSL עם מחלה עמידה במיוחד, אשר היו חסרי מענה רפואי באופן מובהק.

החוקרים הציגו את תוצאות הטיפול של 12 מטופלים שעברו הישנות של מחלת ה- PCNSL וטופלו עם טיסג'נלקלאוצל. תקופת המעקב החציונית ארכה 12.2 חודשים (טווח 3.64-23.5). תסמונת שחרור ציטוקינים בדרגה 1 נצפתה ב-7/12 מהמטופלים (58.3%), ICANS בדרגה נמוכה ב-5/12 (41.6%) מהמטופלים, ורק מטופל אחד חווה ICANS בדרגה 3. 7 מטופלים מתוך 12 (58.3%) הראו תגובה לטיפול, כולל 6/12 מטופלים (50%) שהציגו תגובה מלאה. לא היו אירועי תמותה הקשורים לטיפול. בעת סגירת נתוני המחקר, היו 3 מטופלים בהפוגה מתמשכת של מחלתם.

טיסג'נלקלאוצל התפשטה בזרם הדם הפריפרי, והגיעה למערכת העצבים המרכזית. אנליזה מגששת זיהתה תאי T,יCAR T וחתימות גנים של מאקרופגים בנוזל המוחי-שדרתי לאחר העירוי, בהשוואה לבסיס. בסך הכל, הטיפול עם טיסג'נלקלאוצל נסבל היטב בקרב המטופלים, והוביל להפוגה מתמשכת ב-3/7 (42.9%) מהמגיבים.

החוקרים מסכמים כי מחקרם מצביע על כך שהטיפול עם טיסג'נלקלאוצל בטוח ויעיל בקרב אוכלוסיית המטופלים הסובלים מלימפומה ראשונית במערכת העצבים המרכזית עמידה במיוחד.

מקור:

Frigault, M. J., Dietrich, J., Gallagher, K., Roschewski, M., Jordan, J. T., Forst, D., Plotkin, S. R., Cook, D., Casey, K. S., Lindell, K. A., Depinho, G. D., Katsis, K., Elder, E. L., Leick, M. B., Choi, B., Horick, N., Preffer, F., Saylor, M., McAfee, S., … Chen, Y. Bin. (2022). Safety and efficacy of tisagenlecleucel in primary CNS lymphoma: a phase 1/2 clinical trial. Blood, 139(15), 2306–2315.

נושאים קשורים:  מחקרים,  לימפומה,  מערכת העצבים המרכזית,  אימונותרפיה,  טיסג'נלקלאוצל
תגובות