חדשות

נמשך מחדל מיגון הפגיות: רק 9 מתוך 26 הפגיות בישראל ממוגנות

למרות סכנת ירי הטילים, טרם גובשה תכנית לאומית לטיפול בבעיה | יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה: "דרוש חצי מיליארד שקל למיגון הפגיות ולהפעלת בנק חלב אם כדי למנוע עשרות מקרי תחלואה ותמותה של פגים"

פג באינקובטור (צילום: אילוסטרציה)

מרבית הפגיות בישראל אינן ממוגנות. רק תשע מ-26 מהן ממוגנות והבעיה במלוא חומרתה נחשפה במהלך האירוע הבטחוני האחרון. כמו כן טרם גובשה תכנית לאומית רב שנתית למיגון הפגיות ועל מנת לתקן את המחדל הזה יש צורך מיידי בכחצי מיליארד שקל. הפורום למען הפגים קרא הבוקר (ג') למשרדי האוצר והבריאות לטפל בנושא הזה בדחיפות "לפני שיתרחש אסון באירוע בטחוני דומה או אף חמור מזה שהיה בשבוע שעבר".

הפנייה נעשית לרגל יום המודעות הבינלאומי למען הפגים. הפורום שב וקרא למשרדי הבריאות לקיים את הבטחותיו להקים בנק חלב אם, שיכול להציל מדי שנה עשרות פגים מתחלואה ותמותה ממחלת המעי הנמקי ומזיהומים נרכשים בדם.

ד"ר שמואל צנגן, יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה וחבר בהנהלת הפורום, אמר: "פורום הפגים קורא לממשלת ישראל להמשיך ולתמוך בפגיות באמצעות הקצאה תקציבית ייעודית - מודל תמריצים, לצורך המשך שיפור השירות והטיפול בפגיות ולשם הקטנת הפערים בתחלואה ובתמותה של פגים בהשוואה למדינות המערב. יש צורך דחוף שהמדינה תקצה חצי מיליארד שקל למיגון הפגיות ותפעיל את בנק חלב האם, אשר ימנע עשרות מקרי תחלואה ותמותה של פגים מדי שנה".

הפורום הציג את הבעיות המרכזיות במסמך שהכין לקראת "יום המודעות" לשנה זאת: עד כה טרם נבנו פגיות חדשות על פי הסטנדרטים הנדרשים בעולם המערבי. כאמור, רק תשע מתוך 26 הפגיות בישראל ממוגנות. למרות התראות שהעביר הפורום וסכנת ירי הטילים המתמשכת, עדיין לא גובשה תכנית לאומית רב שנתית במשרד הבריאות ולא הוקצו התקציבים הדרושים למיגון ובינוי הפגיות. התקציב למיגון ובינוי פגייה נאמד בכ-30 מיליון שקל לפגייה. מיגון 15 הפגיות שטרם מוגנו מחייב כחצי מיליארד שקל וקביעת תכנית למיגונן בתוך חמש שנים לכל היותר.

יחסית לעולם המערבי, יותר תמותת פגים במשקל נמוך בישראל

עוד צוין בדו"ח כי שיעור התמותה של פגים במשקל לידה נמוך מאוד הוא 14.1%. שיעור התמותה של הפגים בישראל בשבועות מוקדמים ובמשקלים נמוכים מאוד גבוה מהשיעור במדינות המערב וגדול בכ-30%-50% לעומת קנדה וכדי פי שלושה עד חמישה בהשוואה ליפן.  הפורום קורא לפעול להורדת שיעור התמותה וצמצום הפער בהשוואה למדינות המערב באמצעות הגדלת כוח האדם (רופאים ואחיות), שיפור בתשתיות ובציוד בפגיות, המשך הכשרת הצוותים לעבודה בסטנדרטים של בטיחות למניעת זיהומים ומניעת דימומים מוחיים. על משרד הבריאות להמשיך בהקצאת התקציב לכך דרך מבחני תמיכה גם בשנים הבאות.

קיים מחסור קריטי של רופאים במערך הפגיות ובמחלקות הילודים. עקב העדר התקינה, רופאי ילדים שעובדים בפגיות נאלצים לטפל ולשחרר גם את היילודים הבריאים - כ-180,000 בשנה - ומשימה זאת היא על חשבון זמינותם של הניאונטולוגים לילודים המאושפזים בפגיות. לכן, יש לתקנן ולאייש לאלתר רופאי ילדים שהם מומחים לטיפול בילודים הבשלים והבריאים.

אבסורד ושמו בנק חלב אם

בנק חלב האם הארצי הוקם על בסיס התשתיות של מד"א בירושלים ונאספו עשרות ליטרים של תרומות, אך לא ניתן להשתמש בהן כיוון שעדיין לא אושר החוזה להפעלתו בין משרד הבריאות למד"א. השימוש בתרומות אלו ימנע עשרות מקרים של תחלואה ותמותה ממחלת המעי הנמקי בפגים מדי שנה.

הודות לתכנית הלאומית שיזם האיגוד הניאונטולוגי בשיתוף האחיות, הושגה אמנם ירידה של יותר מ-50% בשיעור הזיהומים במהלך שלוש השנים האחרונות. אולם שיעור הזיהומים הנרכשים, בדגש על אלה מעירוי מרכזי, עדיין גבוה פי שניים עד שלושה מהמקובל בעולם המערבי. למשל, שיעור הזיהומים מעירוי מרכזי/ צנתר בעולם המערבי עומד על 1-0.5 מקרים ל-1,000 ימי אשפוז, פי שלושה פחות מאשר בישראל. הפורום קורא להמשיך במיזם לשיפור האיכות ולהקצות את המשאבים הנדרשים להדרכת הצוותים בטיפול בטיחותי ובהצטיידות מתאימה.

מקצוע המומחה בניאונטולוגיה עדיין סובל ממחסור חמור בכוח אדם רפואי. חסרים כיום כ-60 רופאים. הסיבות לכך: העדר פרקטיקה במקצוע בקהילה ושחיקה ועומס שמוטל על הרופאים בכוננויות ובתורנויות. הפורום קרא להכיר במקצוע זה כמקצוע במצוקה ולתמרץ כלכלית רופאים להתמחות ולעסוק ברפואת הפגים.

קופות החולים לא מיישמות את תקנות הטיפול בפג בקהילה

משרד הבריאות הטיל על קופות החולים מעקב וטיפול בפגים בקהילה (מנובמבר 2013) אלא שהתקנות לשם כך עדיין אינן מיושמות. חסרים בקהילה אנשי מקצוע בתחומי הפיזיותרפיה ההתפתחותית, ריפוי בעיסוק ותזונה. התורים לאנשי מקצוע אלה ארוכים. חלק מהמעקבים הנדרשים אינם מיושמים בפועל. "האיחור במתן טיפול בפגים", הדגיש הפורום, "עלול לגרום לפיגור התפתחותי בלתי הפיך ולעלויות משמעותיות שהיה ניתן לחסוך בהן אילו היה ניתן הטיפול המיטבי במועד. הפורום קורא לקופות החולים לממש אחריותן לאיכות חיי הפגים שהשתחררו לקהילה. על משרד הבריאות לפקח על הביצוע".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, יו"ר משותף של הפורום, אמרה: "הימים האחרונים הרעידו את האדמה תחת רגליהם של תושבי ישראל, על אחת כמה וכמה תחת רגליהם של הורים המגינים על תינוקם במציאות הקשה שאליה נולד, כאשר הוא נאבק על חייו כשנולד פג. המאבק כפול ומכופל.

"הפורום זכה בשנים האחרונות בהצלחות רבות, ביניהן הסיוע בהארכת חופשת הלידה בתשלום של ההורים עקב אשפוז הילוד; מודל תמרוץ הפגיות ובתי החולים המשקיעים בהן. את פירות הצלחת המודל הזה ניתן לקטוף כבר היום, אך עבודה קשה ורבה עוד לפנינו כדי להבטיח את עתידו של דור הנולד טרם זמנו ונאבק על חייו. חייבים לעגן בחוק את נושא המיגון לתינוקות המאושפזים בפגיות, במיוחד באזורים בעוטף עזה וביישובי הצפון. זוהי חובתנו האתית והמוסרית".

רומי שחורי, מנכ"לית עמותת לה"ב למען הפגים בישראל, הוסיפה: "יש להמשיך ולדאוג לפגים בישראל ולקדם את איכות חייהם. המצב עם בנק חלב אם - אבסורדי. יש תקציב מיועד להקמתו ניהול מד"א, יש תרומות של חלב אם, אבל משרד הבריאות טרם פרסם נוהל רשמי לשימוש בחלב אם. הכל מתעכב. העמותה תמשיך לפעול למען קידום הנושא לצד פיקוח ובקרה קפדניים על תרומות חלב אם החיוניות להתפתחות הפגים".

נושאים קשורים:  פגיות,  פגים,  תמותת פגים,  ד"ר שמואל צנגן,  ניאונטולוגיה,  חדשות,  ח"כ אורלי לוי-אבוקסיס
תגובות