חדשות

הקשר בין סוכרת לסיכון לאי ספיקת לב חזק ומובהק יותר בנשים

מטה-אנליזה חדשה העלתה: סיכון מוגבר ב-47% לאי ספיקת לב בנשים עם סוכרת סוג 1 לעומת גברים ו-9% בסוכרת סוג 2

סוכרת סוג 1 (צילום: אילוסטרציה)
סוכרת סוג 1 (צילום: אילוסטרציה)

מכבר ידוע שיש קשר בין סוכרת לבין סיכון מוגבר לאי ספיקת לב, ועתה מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר ב-Journal of Diabetologia הצביע  על כך שהקשר הזה חזק ומובהק יותר אצל נשים מאשר בקרב גברים.

החוקרים, שניתחו במטה-אנליזה 47 מחקרים שבהם השתתפו במצטבר יותר מ-12 מיליון בני אדם, מצאו שכאשר מדובר בסוכרת מסוג 1, הקשר לסיכון מוגבר לאי ספיקת לב אצל נשים גדול ב-47% לעומת גברים ובסוכרת סוג 2 הקשר לסיכון מוגבר הוא 9%. עדיין לא ברורה הסיבה מדוע קיים הבדל בסיכון גם בין שני סוגי הסוכרת.

"באופן כללי ניתן לומר שכאשר לנשים יש סוכרת, הסיכון שלהן לאי ספיקת לב גדול יותר לעומת כשמדובר בנשים ללא סוכרת", הדגישה ד"ר סיין פיטרס (Sanne Peters) מהמכון למחקרי בריאות באוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, ממחברי דו"ח המחקר. "ממצאי המחקר שופכים אור נוסף על כמה חשוב למנוע התפתחות של סוכרת סוג 2 במיוחד עקב היותה גורם סיכון לאי ספיקת לב ולמחלות אחרות".

בארה"ב בלבד, ליותר מ-30 מיליון בני אדם, כ-10% מהאוכלוסיה, יש סוכרת כאשר 95% מהם עם סוכרת סוג 2, לפי נתוני ה-CDC. על פי ה-WHO, שיעור הסוכרת בעולם זינק מ-108 מיליון ב-1980 ל-422 מיליון ב-2014.

"השורה התחתונה: אנשים צריכים לנהל אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית רבה ויש לשמור על משקל גוף בריא ויציב", הוסיפה ד"ר פיטרס.

צוות המחקר בחן עבודות העוסקות בקשר שבין סוכרת לאי ספיקת לב שפורסמו בכתבי העת הרפואיים השונים בין ינואר 1966 לנובמבר 2018. מקרב אוכלוסיית המחקר (12,142,998 בני אדם במצטבר) אצל 253,260 אובחנה אי ספיקת לב, ואז שמו לב החוקרים שאצל נשים עם סוכרת סוג 1 וסוג 2 יש סיכון מוגבר למחלת לב זאת.

הצוות הודיע כי הוא חוקר עתה את המנגנונים האפשריים לקשר שבין סוכרת לאי ספיקת לב.

ראוי לציין, הוסיפו החוקרים, כי "היסטורית נשים לא טופלו היטב כנגד מחלת לב בהקשר לסוכרת, לעומת גברים". עוד ציינו כי אצל נשים הסיכון האבסולוטי לאי ספיקת לב נמוך, בהשוואה מתמטית, לעומת גברים וייתכן שזה מה שמוביל להבדל. בין מגבלות המחקר שצוינו בדו"ח: הוא התבסס על נתונים ממחקרים קודמים ולא כלל מידע לגבי משך הזמן שאוכלוסיית המחקר משני המגדרים היתה עם סוכרת.

נושאים קשורים:  סוכרת,  אי ספיקת לב,  סוכרת סוג 1,  סוכרת סוג 2,  חדשות
תגובות